Naushad's favourite meal..

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Our lil' Naushad

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, March 23, 2010

My experience of giving birth..

My due date patutnyer 14hb Februari 2010. Tapi ntah kenaper...sampai da seminggu lepas due date pun baby tak kuar-kuar gak..So memandangkan aku p check up kat klinik kesihatan n nak bersalin kat spital selayang, dokter kat KK tu pun bg refer letter suwoh p gak masuk wad seminggu lepas due date tu.
Sebenarnyer, aku nk tunggu jer smpai ada tanda-tanda bersalin, tapi kenela menurut perintah sbb aku bukan nk bersalin kat spital private kan..
21hb, aku pon p la spital bwk refer letter tu.Mula-mula diorg suwoh p PAC (Patient Assessment Centre kot..).Tengok bukaan alahai barulah 1.5cm...aku da kata da...Baby tak maw kua lagik kan..janganla paksa..lagikpun baby ok.
Pastu tunggu punya tunggu smpai ke petang...kijernyer asik di cekk jer bukaan tuh..aisey..da petang dokter kata kene masuk wad..aku pon hekot jerla..dipendekkan citer, malam tu ader dokter lain plak cek..dier siyap scan lagik bb.BB ok dier kater..tapi tunggu jerk.lepas jerk aku balik dr scan tu, barula kua tanda darah...hoorey..aku da tak sanggup da berdebar-debar tunggu nk beranak nih..
pastu, tgh2 malam tu, dokter tu dtg cek lagik..lebey kurang pukul 5 lebey pagi, lepas dokter cek, nurse kata nk bwk aku p labour room.Aku pon kol la my hubby suwoh dtg skaanngg gak bawak roti..eheh sbb takdak makanan langsung n aku lapau..lebey kurang pukul 6 lebey camtu, dier pon smpai bwk roti.Nurse pon bg ubat berak..huhuk..mmg berkesan...masuk jer ubat trusss p toilet.pastu aku sempat makan roti 1 jerk trus aku dibawak p labour room...
Nasib baik ader tempat kosong kat labour room tu.Sorang-sorang dtg cek..baru 2 cm..Lambatnyer..Pastu dtg dokter sorang ni kater nk induce sbb aku da 8 ari post due date..Haaa???sakitnyeeeee....Nak tak nak kenela gak aku induce...Dr pukul 7 lebey pagi sampaila kol 6 petang..Sakitnyer Ya Rabbi...Dah pukul 6 ptg tu, da bukak 8cm..Sikitt jer lagikk...Last2 dokter masuk, dier kata takdak progress dr pukul baper ntah tadi..so dia kater mungkin kepala baby ni mendongak n berisiko kalau nk bersalin normal.Lagikpon takot bukaan tu tak bukak besar lagik..Last option kene ceaser...Huhukkk...Mennnciikk.....kene ceaser ni tak besttttttt....Akhirnya 22hb Februari 2010, 6.49pm, lahirla Muhammad Naushad Shamil ke dunia...2 minggu lepas aku bersalin, tempat ceaser tu terbukak sket n aku p masuk spital balik..dokter kater kene wat dressing ari2 smpai tmpat terbukak tu tertutup sendirik..sedey....skang ni pon still p wat dressing lagik sbb belom tutup spenuhnyer...ish tensennn...

No comments: